Conversații (i)Mature Emoțional

Conversațiile mature emoțional sunt esențiale pentru a crea și menține relații sănătoase, fie în context personal, fie profesional. Acestea implică o capacitate de a empatiza, de a comunica în mod deschis și onest, de a-ți asuma contribuția într-un conflict sau o neînțelegere.

Exemple de replici „Așa NU” vs „Așa DA”:

❌ Îmi pare rău că te simți așa.

❎ Îmi pare rău că te-am făcut să te simți așa.


❌ Ce să-ți fac dacă nu știi de glumă!?

❎ Am vrut să fac o glumă, dar nu a ieșit deloc bine.


❌ Hai, măi, exagerezi!

❎Văd că e ceva foarte important pentru tine și îmi pare rău că nu am respectat asta.


❌ Bine, dacă tu vrei să mă faci personajul negativ din poveste, n-ai decât!

❎Ce am făcut nu a fost corect față de tine și îmi pare rău.


❌ Ești hipersensibil(ă)! Treci peste!

❎Văd că te-a afectat ce am spus / făcut. Ajută-mă să înțeleg mai bine de ce este important pentru tine…


❌E normal să lucrez mai mult, ar trebui să înțelegi asta în loc să faci o problemă din asta.

❎Îmi pare rău că nu am realizat că te deranjează. Hai să discutăm despre cum putem echilibra mai bine timpul meu la muncă cu cel petrecut împreună.


❌ Niciodată nu îmi dai dreptate! Tot timpul ai ceva de spus contra mea!

❎ Mi-ar plăcea să iei mai mult în considerare punctul meu de vedere. Când vii cu contra-argumente, nu mă simt înțeleasă.


Câteva recomandări pentru a comunica mai eficient cu ceilalți:

Nu-ți cere scuze pentru sentimentele celuilalt! Cere-ți scuze pentru cuvintele și acțiunile tale, atunci când acestea au contribuit la suferința celuilalt.

Concentrează-te pe problema specifică, pe comportament, nu pe persoană, pentru a evita ca o conversație să devină un atac personal.

Nu minimiza sentimentele celuilalt! Nu contează dacă e justificat sau nu să simțim ceva anume. E uman să avem emoții, sentimente negative. Acestea ne pot oferi informații despre ceea ce este important pentru noi. Prin urmare, respectă dreptul celeilalte persoane de a reacționa emoțional într-o situație.

Ne-asumarea responsabilității pentru propriile acțiuni nu face decât să prelungească un conflict și să prelungească suferința de ambele părți.

Nu intra în defensivă când auzi ceva cu care nu ești de acord. Ce este mai important, să câștigi o dispută, să ai dreptate, să-ți protejezi orgoliul sau să menții o relație? Ia în considerare perspectiva celuilalt și apoi transmite-i propria perspectivă fără a acuza sau a face presupuneri.

Comunicarea eficientă în timpul unui conflict implică abilități de reglare emoțională – gestionarea propriilor reacții în timpul discuțiilor tensionate. Dacă emoțiile devin prea intense, este acceptabil să ceri o pauză pentru a te calma.

Aș încheia subliniind un punct esențial: deși comunicarea matură poate părea simplă la prima vedere, punerea acesteia în practică depășește simpla cunoaștere a unor tehnici de comunicare asertivă găsite pe internet sau în cărți. Esența constă în a accesa, chiar și în situații tensionate, o stare interioară de calm de unde să poți efectiv implementa aceste tehnici.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.